Lite utav mina funderingar den senaste tiden.

Hej.
För ett tagsen kollade jag på programmet "dating in the dark" och där var det en kille och tjej som snackade religion på sin dejt och då var det en av dem som sa något i stil med detta "hur kan folk tro att maria kunde bli gravid utan att ha haft sex, man kan inte bli gravid utan att haft sex med en kille"

Visserligen är det väldigt sant, vi kan inte bli gravida utan att haft sex. men sen var det ju inte en man som gjorde henne gravid. Uatn Den Helig Ande och de är ju inte vem som helst utan den helige ande utgår från Gud och för Gud är inget omöjligt så det var ju inget problem för honom att göra Maria gravid utan att ha sex med henne. När han sa allt detta så var han väldigt nedlåtande och typ dumförklarade alla kristna som tror på detta.

Men detta har jag gått och funderat på ett tag. Och jag kan inte riktigt förstå hur han kan dumförklara oss så. Det är ju trots allt inte vi som tror att en smäll har skapat allt som tex att kännslor, att jag kan vara glad, arg, ledsen mm och vår själ.
Och dessa materia som de säger fanns i smällen vart skulle dem har kommit ifrån? Av sig själv?

Många kristna tror på evolutionsteorin men de tror att Gud skapade genom den och att alla kännslor, själ mm kommer från Gud och han personligen la ner de i en när vi blev till. Och får många kristna är det viktigaste inte hur Gud skapade utan ATT han skapade.

Många tror också att dem födds pånytt efter att dem dött och får leva igen och göra om allt det som inte gick rätt förra gången.
Men helt ärligt, hur skulle detta gå till? Vem skulle ge dig livet tillbaka när du dör?
Smällen? Eller vart skulle dem få livet ifrån? Så varjegång alla människor har dött, så blir det en ny smäll?

Människan, har hon kommit till av sig själv, var det ingen som ville människans liv?
Om ingen alltså Gud, ville mitt liv så är ju mitt liv helt meningslöst. Om ingen skulle haft en tanke med just mig då hade jag vart helt i onödan.

Det är bra att tänka på sånt ibland för att för mig blir det bara mer och mer tydlig och jag blir bara mer övertygad om att det är Gud som skapat allt och utan han så är allt meningslöst!
För vi kristna har trott på det som står i bibeln i över 2000 år och den är densamme idag som för 2000 årsen.
Men vetenskapen förändras hela tiden och så fort den har kommit på något nytt så gäller inte det andra.
Jag menar inte att vetenskapen är dålig eller helt onödig för det är det inte. Men jag ser den som ett redskap att faktiskt bevisa Guds existens ännu mer, och för oss människor att se och förstå lite av vem Gud är.
Sen tänker jag inte att vetenskapen är motsattsen till tro utan att dem kan gå hand i hand.

Ja nu skall jag sluta babbla för du lär säkert ha slutat läsa för längesen.

Later.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0