Folkbibel trotts allt?

Ja, kanske att jag skulle ta mig och köpa en folkbibel.
Idag blev jag inbjuden av en kille som jag pratat lite med om Jesus och så, till en grupp på facebook.
Där det skall diskuteras om Jesus är Gud. För enlig bibeln själv så säger Jesus aldrig att han är det.
JOO, det gör han flera gånger!
Men jag läste en diskussion mellan denna killen och en annan troende kille som skrev mycket bra saker.
Jag kom på mig själv att sitta och nicka och hålla med i allt han sa, galet gött! Amen broder!

Men när jag sedan läste där så kom dem in på de olika översättningarna, (pga ett bibelställe där b-2000 och F-b inte hade samma översättning) där fick jag reda på att Bible 2000 är skriven som om den inte vore sann. Alltså dem som satt och översatte så bibel 2000 kunde bli till är ju en Bibelkommission men både troende och icke troende människor.
Jag har aldrig sätt det som ett problem innan, utan tänkt att den är lika trovärdig som Folkbibeln eller Bo Gertz, eller vilken översättningen det nu kan vara. Men när jag läste att dem som översatt B-2000 inte översatte den som om den vore sann och alltså inte Guds ord (kan tänka mig att detta var dem icke troende som trodde så) så kändes det rätt konstigt att jag som verkligen tro på Gud har en bibel som från början inte är översatt som om den vore sann.

så här skrev en den troende killen "Man utgår ifrån att bibeln inte är sann och den vetenskapliga aspekten blir formgivande. Under och profetiska utsagor som inte kan förklaras vetenskapligt anses därför helt naturligt vara legender och efterhandskonstruktioner"

För mig låter detta sjukt och jag vet inte längre om jag vill ha Bibel 2000 pga detta.
Sen vet jag ifs inte vart han har hämtat sina argument för detta heller, men han kändes väldigt trovärdig och han kändes väldigt äkta i det han skrev.
Så jag vet ärligt inte vad jag skall tycka längre.
Jag har alltid gillat Bibel 2000 men nu är jag osäker.
Sen känner jag det är konstigt att jag aldrig har hört detta innan heller.
Jag har som sagt bara hört att den framtagen av en Bibelkommission som består av både troende och icke treonde personer.
Men jag vet att Folkbibeln är framtagen och översatt av troende personer som lever ett kristet liv. Jag vet också att dem som översatt den, har utgått från att Bibeln är sann och detta är Guds ord.
För tillfället känns detta mer relivant för mig. Det känns äkta och ärligt.
Just nu känns Bibel 2000 falsk och det suger, för jag har alltid gillat Bibel 2000.

så 1 - 0 till FolkBibeln.

Kanske att jag går in och trycker hem Folkbibelnn, men det känns surt att börja om i en ny bibel.
Jag har ju massa understrykningar osv i min bibel, och det kanske inte alls talar till mig på samma sätt med ny bibel.

Så vad säger ni andra? Hur skall jag göra? Visste ni att B-2000 var skriven som om den inte vore sann?
Snälla hjälp mig, jag är förvirrad!

Later

Kommentarer
Postat av: Craxyknas

Det som är bra med Bibel2000 är att den är skrivet på ett lättare språk så det är lättare att förstå. Vilken är väldigt bra för Folkbibeln är sjukt svår på vissa ställen, tycker iaf jag. Men det som är tråkigt är att Bibel2000 då missar vissa viktigt termer som inte får bytas ut utan att man missar avgörande poänger. T.ex. vet jag att Bibel2000 i Psaltaren bytt ut ordet "rättfärdig" (eller om det var ordet "helig" kanske) mot något betydligt mildare ord som inte alls betyder samma sak. Och just det är ju ord som verkligen utgör kärnan i kristen tro.



Som du skriver är Bibel2000 skriven av en blandning av troende och otroende, så vitt jag förstår det, medan Folkbibeln är skriven av endast troende. Något som dock är intressant är att Bibel2000 är översatt utifrån originaltexten, medan Folkbibelns Nya testamente är översatt inte från grundtexten utan från en annan översättning.



Dock är allt det här jag skrivit ingenting jag kan hänvisa till någon källa. Det är bara saker jag fått förklarat för mig, visserligen av människor jag litar på helt och fullt men inget jag själv undersökt eller sätt "bevis" på papper om.



Om jag ska skriva min personliga mening tror jag det kan vara bra att både läsa Bibel2000 och Folkbibeln sida vid sida. Båda är ju bra på sitt sätt liksom.



Hope I could help you out? :)

2009-11-28 @ 18:24:32
URL: http://craxyknas.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Oj, jag visste faktiskt inte det. Jag har önskat mig en folkbibel i julklapp.. Tänka sig, att du och jag skulle byta "sida". Det trodde jag aldrig!

2009-11-28 @ 19:16:48
URL: http://cecilyeah.blogg.se/
Postat av: ErikJA

Alla bibelöversättningar har sina goda och dåliga sidor. Jag läser Folkbibeln - och tycker den är bra, även om språket i GT ibland känns lite för gammalt.



Ville bara lägga till att Craxyknas blandat ihop det lite: NT i Folkbibeln är nyöversättning från grundtexten, medan GT endast delvis är nyöversättning och andra delar är en bearbetning av 1917 års GT.



Ha det gotttgottt

2009-12-03 @ 18:39:57
URL: http://hyllac.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0