Vi har ett ansvar som bloggare.

Idag har jag läst lite olika bloggar.
Då insåg jag att jag kanske inte alls vill stötta bloggvärlden.
Genom att ha en blogg och även läsa andras bloggar så stöttar man bloggvärlden.
Jag är en del av att allt som skrivs och händer där fortsätter.
För finns det inga läsare finns det ju inte heller något intresse att blogg.
För vem vill skriva i en blogg ingen läser?

Jag lästa en del hemska komentarer idag som visa hade fått.
ex. "du är så värdelös och borde bli skjuten i huvudet med en fet hagelbössa" eller "Din mamma sitter bara hemma på sitt feta arsle" 
Det är ju hemskt, jag mår seriöst dåligt när jag läser något sådant.
Jag förstår inte hur man kan skriva så till en annan människa, och en annan människa som man inte ens känner.
Men kanske är det lättare att skriva så på internet till någon man inte känner, för då kan man gömma sig bakom datorn och inte ta ansvar för det man skriver.
Men vem ger än rätten till att skriva att en annan människor borde skjutas i huvudet?

Det finns så många bra bloggar men också så många dåliga bloggar.
Att ha en blogg och att läsa andras bloggar idag, det är väldigt populärt.
Har man en blogg med  många läsare, eller ja även blogg med få läsare så har man ett ansvar.
Vi människor påverkas så mycket av andra och omgivningen.
Därför tycker inte jag att man skall skirva vad som helst i sin blogg.
Man har ett ansvart, vi är förebilder till så många andra människor utan att vi vet om det.
Om vi då skriver varje dag att vi inte äter för att vi skall gå ner i vikt fast vi väger under vår normalvikt.
Eller om vi skriver att päls är rätt och att man inte skall gå på mig som enskild individ utan gå på de stora köttindustrierna. Som om vi enskilda personer inte har ett ansvar i det vi väljer att köpa, göra eller säger.
Om man jämför scan och att föda upp minkar endast för att göra päls av dem.
Eller att man skriver hur full man var i helgen och allt vad som skrivs i bloggvärlden idag.
Jag tycker verkligen inte att man är en bra förebild då.
Vi människor har ett ansvar, för oss själva men också för andra.
Vad jag skriver i min blogg kan andra ta efter och om det är skadaligt för mig så skadar jag ju också en annan människa. Jag kan få andra att tro och göra dåliga saker.
Men jag kan också hjälpa och stötta andra människor. Det beror på vad jag skriver om.
Men om jag tror att jag hjälper och stöttar en annan människa genom att skriva att jag älskar banting och skall operar brösten när jag är 15 år, då är jag ju helt fel ute.


Jag fattar idag var Erik J Andersson försökte förklara för mig nere i Peru men då om Big Brother.
Och nu när jag insett detta så vet jag inte längre om jag vill vara en del av bloggvärlden.
Jag tycker om att blogga, men jag vill inte stötta det som är i bloggvärlden idag.
För det är förndering, trakaserier, hotelser och massa annat.
Jag vill inte vara en del av detta.

Men jag tycker om min blogg, så jag får fundera vidare på detta.
Men vilket fall så fick jag mig en tankeställare idag och det var bra för mig.
Och en sak som är säker, jag kommer aldrig skriva saker som jag inte kan ta ansvar för och som gör att andra kan må dåligt. Nu är det ifs inte överdrivet många som läser min blogg, men jag har ändå ett ansvar.

Later



Kommentarer
Postat av: Cecilia

Jag hoppas att du fortsätter blogga! :)

2009-08-26 @ 20:42:02
URL: http://cecilyeah.blogg.se/
Postat av: Camilla

Det är ju bra att du har kvar din blogg och visar att man kan skriva nått vettigt :)

2009-08-26 @ 20:55:45
URL: http://camillalundahl.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag tror din blogg behövs i den här förledande bloggvärlden!

Tack för kommentaren! Jag tror alla böner behövs just nu!

2009-08-26 @ 22:31:59
URL: http://amandama.blogg.se/
Postat av: ErikJA

Du har så rätt i mycket av vad Du skriver! Det är inte självklart att blogga - säger jag som just smugit igång en blogg till.



Allt gott - och lycka till på Vikbolandet!

2009-08-27 @ 03:35:54
URL: http://hyllac.blogspot.com/
Postat av: Kstina

Ett bruk och ett missbruk...

Men varför låta missbrukarna bestämma riktningen?

2009-09-07 @ 08:55:08
URL: http://kstina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0